Grupy Shimano kiedyś i dziś


#1

Ave,
żeby znowu nie walnąć gafy (tak jak to było z hamulcami Shimano 600) prosilbym o jakieś porównanie grup starych i obecnie używanych. Czyli np. Shimano 600 jest odpowiednikiem Shimano Ultegra itd. :slight_smile:
Z góry dziękuję i pozdrawiam :slight_smile:


#2

Och! Ja! Ja! Ja! Wybierz mnie! Mnie wybierz! :wink: Mój ulubiony temat, mój konik i pozwole sobie napisać dłuższego posta jesli tylko chcesz czytać. Jak to zwykle “ludzie nauki” - odpowiedź nt. ww. związku będzie długa złożona i niejednoznaczna :wink: Tylko znikam chwilowo sprzed komputera - jeśli zgodzisz się zaczekac do 17… :wink:


#3

Panie Doktorze, czekamy … ;o)))


#4

Dobrze zatem :wink:

Zacznijmy więc od tego, że obecnie wszystkie komponenty osprzetu Shimano oznaczone są symbolami wg jednolitej notacji, np. RD-6600. Pierwsze dwie litery to skrót (ang.) oznaczający typ części: ST - łapy, FC - korby, BB - środek suportu, FD - przerzutka przód, RD - tył, CS - kaseta, CN - łańcuch, BR - hamulce. Pierwsze dwie cyfry identyfikują klasę osprzętu i model. I tak:

  • 78xx - Dura-Ace 10s, 77xx - Dura-Ace 9s, 74xx - Dura-Ace 8s,
  • 66xx - Ultegra 10s, 65xx - Ultegra 9s, 64xx - Ultegra 600 pierwotnie nazywana “600”, później “Ultegra 600”, nastepnie “Ultegra”,
  • 56xx - 105 10s, 55xx - 105 9s,
  • 44xx - Tiagra,
  • 33xx - Sora,
  • 22xx - no name.
    Powyższa notacja narodziła się dla Dura-Ace w 1984 roku, dla Ultegry około 88 roku (mogę się nieznacznie mylić), a dla pozostałych grup wraz z nastawaniem modeli 9s (tj. Sora - 8s).

Tak więc krótko: Ultegra jest nastepczynią Ultegry 600 i Shimano 600.

Spójrzmy teraz na związki między grupami nieco inaczej. Przejście na 9s wiązało się jeszcze z dwoma zmianami:

  1. Grupy 9s (DA, Ultegra, 105, Tiagra) były wzajemnie całkowicie kompatybilne. Warto jednak wiedzieć, że aż do 8s włącznie osprzęt DA miał odmienną geometrię i był niekompatybilny z pozostałymi grupami 8s (wzjamenie kompatybilnymi). Jako ciekawostkę dodam, że każde łapy Shimano 9s będą współpracowac z resztą osprzętu DA 8s.

  2. Zmienił się zestaw grup. Grupa Ultegra zastapiła Ultegrę 600, a grupa 105 - grupę 105SC (grupa Shimano 105SC miała oznaczenia np. dla przerzutki RD-105x, gdzie ostatnie cyfra oznaczała wydanie grupy). Zniknęły grupy niższe: RX100 oraz pozostałe (Exage, ostatecznie skompresowane do RSX), mające symbole postaci (przerzutka): RD-Axxx (im wyższa cyfra po “A” tym wyższa grupa), a w ich miejsce pojawiła się Tiagra i Sora. W latach 90. zestaw grup “niskich” zmieniał się nieco, początkowo były to: RX100, 500EX, 400EX i 300EX.

Przejście na 10s nie zmieniło nazw grup ani konwencji nazewniczych, ale zmieniło klasyfikacje grup. W 8s były: {DA}, {Ultegra 600, 105SC, RX100}, {niskie}, w 9s: {DA, Ultegra, 105, Tiagra}, {Sora}. W 10s. Shimano postanowiło oddzielić grupy “sportowe”: {DA, Ultegra i 105} od rekreacyjnych (pozostałych). Grupy poniżej 105 w nowych wydaniach mają nie być 10s!

Przegląd modeli można znaleźć np. pod adresem:
fa-technik.adfc.de/Hersteller/Shimano/

Mały komentarz (IMHO):
Hmmm… co jeszcze…? Aż do 8s DA robione było dla “peletonu”, a pozostałe nie. Wspomniałem o niekompatybilności 8s. Implikowała ona, że grupy pozostałe (600, 105SC, RX100) mogły mieć całkowicie odmienne od DA parametry i konstrucję. W epoce 9s - jak pisałem - to się zmieniło. Grupa DA przed wejściem na rynek testowana jest rok w “peletonie”. W 1998 r. wprowadzając Ultegrę 6500 zdecydowano się by miała te same parametry, lecz była “ekonomiczna”. Łapy ST-7700 miały dość złożony mechanizm z 3 łożyskami i dość hermetyczną obudową. W ramach “oszczędości” w ST-6500 powielono bardzo uproszczony mechanizm z DA. Błąd powtórzono rok później w ST-5500, a także ST-6501 i ST-5501 - niestety okazało się, że tego mechanizmu nie da się “uprościć” - łapki te padały (zacierały się) na potęgę :frowning: Dopiero zrobiony zupełnie od nowa mechanizm (ST-6510, ST-5510), mniej więcej taki sam jak w grupach 10s okazał się wystarczająco odporny i niezawodny. Niestety stało się to dopiero w roku 2001 (105 - 2003), czyli już w przededniu grup 10s. Wraz z pierwszymi kołami Shimano i pedałami SPD-R (od 98 roku, tez najpierw nie testowane…) łapki te skutecznie udupiły grupy 9s Shimano. IMO w grupach 10s wyciągnięto wnioski z tej nauczki, ale pozostaje kwestia “odcięcia ogona”, tj wyrugowania z rynku grup 9s lub przekonania, że grupy te właściwe są dla rekreacji. Dlatego oczekiwałbym delikatnych, stopniowo rosnących “niekompatybilności” między 10s i 9s. Przykładem sa tu IMO nowe koła DA i Ultegra - kompatybilne tylko z 10s, czy wspomniane “odcięcie” grup sportowych od pozostałych.

Komentarze, niejasności, uwagi? :slight_smile:


#5

dobre dobre
A czym roznia sie 9tki tiagry i 105 ? chodzi o klamki, sprzed dwoch lat (chyba) Wygladaja identycznie.
I glupie pewnie pytanie ale ja nie wiem . po co w nich te tasiemki ??


#6

Przykro mi, bardzo mało wiem o łapkach Tiagry.
Aha, wczesna Ultegra/105 miała odmienny niż wszystkie inne łapy sposób mocowania “czoła”. Normalne łapy mają czoło na śrubę ampulową a na to ewentualnie maskownicę przykręcaną małą śrubką od góry (Tiagra nie ma tej maskownicy). ST-650x i ST-550x miały plastikowe czoło “na wcisk”. Skutkiem był irytujący “klekot”, gdy wcisk się obluzował.

“Tasiemka” to zapewne przewody do Flight-Decka - licznika Shimano sterowanego przyciskami umieszczonymi na łapach (pierwsza wersje miała oba przyciski na jednej łapie, wszystkie późniejsze - po jednym na każdej łapie). Wewnątrz łapy jest czujnik przełożenia od którego idą przewody (“tasiemka”) do takiej płytki na wewnętrznej stronie łapy. Gdy montujesz FD, to przykręcasz tamże płytki połączone z FD i na ekrenie licznika masz podane aktualnie wykorzystywane biegi.


#7

Dzięki Doktorze z diagnozę :wink:
Tak jeszcze przy okazji. W swoim rowerze mam przerzutkę tylnią RSX, łapy RSX i piasty Exage. Mniej więcej gdzie byłyby dziś te grupy? To coś mniej więcej jak Sora, czy trochę wyżej/niżej?


#8

Sprawa jest krótka i niezbyt treściwa. W paru zdaniach mozna ująć wzelkie prawidła:
Krótko: Na przeciecie osi suportu shimano Exage (Via OH) z 90r potrzeba mi było 3/4 tarczy. Na przeciecie osi współczesnego suportu shimano potrzeba mi było kilkunastu sekund i ledwo sie tarcza zużyła.
Różnicy nie można sprowadzać tylko do różnicy materiałów (stal cro mo i stopy alu). Obydwa materiały poddawane były temu samemu procesowi tarcia (co prawda nie warunki laboratoryjne ale warsztatowe). Podczas normalnej pracy suport jest poddawany takiemu samemu choc znacznie zmniejszonemu procesowi tarcia wiec każdy sam może sobie odpowiedzieć co do trwałosci (jęśli też i o to chodziło a nie tylko o nomenklaturę grup) .
Kasety UG wytrzymywały przy normalnej pielęgnacji kilka/ kilkanaście lat (nawet zwykłe exage). ja nie jeżdzę na shimano ale ktoś kto jeździ ten wie na ile starcza shimanowska kaseta i łańcuch


#9

Hm… jesli musisz porównywać, to możesz uznać, że w pewnym sensie odpowiają Sorze. Jest to jednak odpowiedniość na poziomie “car Mikołaj II odpowiadałby dzisiejszemu Putinowi”. (a) zmieniła się klasyfikacja grup osprzętu wg Shimano (b) w późnej epoce stalowych ram na Columbusie SL i z siedmioma stalowymi koronakmi kasety grupy różnicowało sie wg nieco innych kryteriów.


#10

czyli korby DURA-ACE FC 7410 sa to wiekowe korby ( tak na oko 10 lat ) przeznaczone do napedu 8??

Czy jest wiec szansa ze beda wspolpracowac z tiagra 9 tka , wiem wiem wezszy lancuch , ale obecnie mam korby burak , ktore nawet nie slyszaly o tym ze lancuch moze byc wezszy , a dziala mi to pieknie


#11

a rx 100 jest odpowiednikiem dzisiejszej tiagry?

[size=75][ Dodano: Sob 08 Wrz, 2007 20:24 ][/size]
sory źle napisałem. czyli rx 100 to dzisiaj tiagra?


#12

Czysto teoretycznie tak, chociaż mam wrażenie, że RX 100, a ówczesne 105 SC poza uszczelnieniem piast (105 ma bardzo dobre, RX ma takie same jak Exage) i pełnym wózkiem przerzutki to nie ma między nimi specjalnej różnicy.
Sam mam pełne RX100 w szosówce (poza fabryczną korbą Miche i uszczelnieniem piast przełożonym właśnie z 105 SC) i częściowo 105 SC w budżetowym CX (kaseta, przerzutka tylna, korba, piasty) - obie grupy są świetne, trwałe i precyzyjne.
Z drugiej strony kolega na przerzutkach i STI Tiagra w Treku z 2010 roku ma przelatane ponad 20 tys. km i nic się nie dzieje. Nie mam pojęcia czy napęd u niego to też była Tiagra, wiem tylko że zmieniał już kasety.