kalkulator


#1

przypadkiem znalazłem w necie ciekawy kalkulator który pozwoli np. na oblicznie progu tlenowego
zdrowie.medicentrum.pl/ed/0/do/c … /training/


#2

Ciekawy, ale mało użyteczny, albowiem wychodzi z najbardziej uproszczonego założenia, ze HR max oblicza się ze wzoru 220 minus wiek, tymczasem czytałem gdzieś, że w danej populacji wiekowej odchylenie od tak wyliczonego HR max wynoszą +/- 10%.

Wyliczanie przedziałów na podstawie tego wzoru i układanie według nich treningu może być nieefektywne ( a nawet szkodliwe ) bo opieramy się na założeniu czysto teoretycznym i bardzo uproszonym, a nie faktycznym osobistym HR max.
HR max jest bardzo indywidualne i powinno się je wyliczać w warunkach laboratoryjnych (badania wydolnościowe) pod kontrolą lekarza.

Oczywiście wszystko to przy założeniu, że albo jesteśmy zawodowcami albo mamy niezwykle profi podejście :o)

Tak na marginesie : moje podejście nie jest zgodne z ww. – rzućcie okiem na moje motto :o) A HR max niechcąco „sam” sobie „wyliczyłem” : w warunkach do tego jakby stworzonych, po blisko 1 h rozgrzewce, kiedy jechałem pod łagodne ale długie i równomierne wzniesienie zaczął gonić mnie pies ( spory, wyżyłowany, groźny, typ ścigacza ). Nie było rady trzeba było depnąć przez dłuższą chwilą, bo sobaka nie odpuszczała. Po wszystkim ( uciekłam, uff ) sprawdziłem z ciekawości wyniki na pulsometrze – max miałem wyższy o 6 jednostek niż ten wyliczany według ww. wzoru. Od tej pory tylko raz osiągnąłem zbliżone tętno – tej zimy podczas ostrej jazdy na biegóweczkach.


#3

Fajny, dzięki za linka :slight_smile:


#4

Program do obliczania progów w wersji offline ściągnięcia na kompa. Znalazłem go na stronie virtualtrener.com gdzie jest ładnie opisane skąd brać dane do wpisywania w okienko.
coach.zip (214 KB)