piasta n-rzędowa?


#1

jak można sprawdzić, ile na daną piastę wejdzie koronek (ilu rzędowy system)?
domyślam się, że zależy to od długości bębenka
interesuje mnie system shimano, oczywiście dla szosy :mrgreen:
pomóżcie


#2

Nieco uogólniając (jeśli chesz dokładnie, to sam podaj szczegóły):

  • w kasetach 7s ostatnia koronka była zarazem nakrętką. Na piastę 7s założysz tylko kasetę 7s (można też użyć koronek od kasety 8s, za wyjątkiem najmniejszej),

  • na piastę 8s wejdą kasety 8s, 9s i 10s *). W systemie 8s rozstaw koronek jest zbliżony do 7s i zazwyczaj piasty 8s też mają (dodatkowy) gwint do koronki-zakrętki – można więc założyć na nie również kasetę 7s + dodatkową koronkę i podkładkę dystansową,

*) zakładanie koronki 11T z kasety 9s lub 10s na piastę 8s wymaga podpiłowania bębna kasety. Wspomniany zewnętrzny gwint przeszkadza w założeniu tak małej koronki.

  • na piastę 9s wejdą kasety 8s, 9s i 10s **),

**) bardzo stare koła 9s (WH-R535, WH-R540, WH-6500 i WH-770x) mogą źle współpracować z niektórymi kasetami 10s. Tyle, że – mówiąc oględnie – kół tych nie polecam z różnych względów.

  • piasty 10s: 105, Ultegra i Dura-Ace 7850 (2008) akceptują kasety 8s, 9s i 10s. Piasty i koła Dura-Ace 7800 (2004-2007) akceptują tylko kasety 10s zaczynające się od 11T lub 12T (nie przyjmują kaset “juniorskich”). Nie pamiętam (mogę sprawdzić, jeśli ważne) jak wyglądała sprawa z kołami Ultegra WH-6600, ale chyba też można założyć tylko 10s.

Morał: jeśli Twoje piasty mają mniej niż 20 lat i nie są to piasty FH-7800 a kaseta jest w miarę standardowa (najlepiej 12-2x), to raczej powinno pasować. W razie wątpliwości podeślij zdjęcie.


#3

na piaście (fotka poniżej) miałem zamontowaną kasete sora 8s
ogólnie jest to piasta “no name”, ale być może jest to sora lub 2200, gdyż cały pozostały osprzęt w rowerku był sory

z tego co pisze Doktor wnioskuje, że założe nawet kasetę 9s i 10s, za wyjątkiem małego ale --> *)
i tej informacji potrzebowałem
DZIĘKI ZA POMOC



#4

Spójrz: images.google.com/imgres?imgurl= … D%26sa%3DG

Niektóre bębny mają na krawędzi gwint. Gwint ten służył do montowania kaset 7s. W systemach 8s kasety montuje się nakrętką (gwint wewnątrz bębna) niemniej ten zewnętrzny pozostawiono, ponieważ kasety 7s i 8s miały prawie identyczny rozstaw koronek – wystarczyło do kasety 7s dołożyć jedną koronkę i można było montowac na piastach 8s. Przez piasty 8s rozumiem tu “osprzęt Shimano 1. generacji”, tj. Shimano 600, 105SC, RX100 i RSX.

Nowsze bębny nie mają zewnętrznego gwintu. Karbowania w tych bębnach kończą się parę mm od krawędzi i końcówka jest gładka. Umożliwia to montaż małych koronek 11T. Aby założyć taką koronkę na bęben 8s (stary, z gwintem) trzeba było podpiłować gwint.

Kasety 8s i 9s mają taką samą szerokość, więc z dokładnością do powyższego drobiazgu bębny określane są mianem 8/9s.

Kasety 10s są o milimetr szersze (37.5 zamiast 36.5 w 8/9s) ale jest to szerokość liczona od brzegu koronki do brzegu koronki. Ponieważ w nowszych kasetach największe koronki montowane są po kilka na pająkach, więc wymagana szerokość bębna nie wzrosła – zmieścić na bębnie ma się pająk, a nie koronki. Największa koronka w 10s wychylona jest już poza bęben. Gwoli ścisłości: wymagana szerokość bębna dla 10s jest mniejsza niż dla 9s, dlatego montując kasetę 10s na stare bębny (8/9s) zakłada się dodaktową podkładkę pod kasetę.

Pierwszy mankament: jeśli bęben umieszczony jest za blisko szprych (za mało “wysunięty” z piasty), to największa koronka może także być za blisko szprych. Stąd niekompatybilnośc pewnych starych kół 9s z kasetami 10s, o której wspomniałem.

Drugi problem z 10s jest taki, że kasety 10s mają nieco inne karbowanie niż 8s i 9s (no, i mieszczą się na krótszym bębnie). Na szczęście różnice w karbowaniu nie są duże, więc karbowania kasety 10s “pasują” do karbowań bębna 8/9s. Gorzej jeśli bęben kasety jest “zbyt dopasowany” do kasety 10s – wówczas nie założy się nań kasety 8/9s. Z takim “nadmiernym dopasowaniem” spotykamy się w piastach i kołach Dura-Ace z lat 2004-2007 i (chyba) w kołach Ultegra WH-6600. Stąd koła te i piasty te są przeznaczone tylko dla napędów 10s. Tegoroczne Dura-Ace są już OK.

IMO Twoja piasta to no-name, z epoki 9s. Na pewno łyknie kasetę 9s, powinna też zaakceptować (po założeniu podkładki – zazwyczaj w parze z kasetą) każdą “w miarę typową” kasetę 10s.