Pierwsza szosa - opinie na temat rowerów Genesis


#1

Witam.

Mam pytanie do bardziej doświadczonych szosowców. Planuje zakup roweru i wpadł mi w oko rower Genesis. Przyznam szczerze, że na osprzęcie się nie znam aczkolwiek opinie i recenzje udało mi się znaleźć są bardzo pozytywne a biorąc pod uwagę zależność ceny do oferowanego osprzętu to jest to bardzo zachęcające.

Mam do was pytanie czy mieliście do czynienia z tymi rowerami. Jak tak jakie opinie/wskazówki ??

Pozdrawiam


#2

Jakbyś podlinkował konkretny model to byłoby prościej.
Ja znalazłem te dwa:
esklep.intersport.pl/pl/product/ … mp-4030314
esklep.intersport.pl/pl/product/ … ro-4030315

Mam zupełnie odwrotne odczucia. Porównując ten tańszy: popularny Triban 300 na podobnym osprzęcie można mieć za 900zł mniej, natomiast Tribana 500 na Sorze 400zł taniej. Tak że w ogóle nie ma porównania.
Ten droższy model prezentuje się już lepiej jeśli chodzi o stosunek osprzęt/cena, ale i tak jest pół tysiąca droższy od Alura 700 z tej samej półki.
Reasumując: nie warte uwagi.


#3

Dokładnie o te dwa modele mi chodzi.

Sprawa jest też taka że wstępnie dostałem zapewnienie, że przy kupnie istnieje możliwość dobrania za darmo osprzętu, oczywiście jest to kwestia negocjacji.

A jak to wygląda z gwarancją w przypadku Tribanów ? Wiadomo, że Genesis to marka Intersportu i jakby sam proces gwarancyjny jest bardzo uproszczony co niewątpliwie jest bardzo pomocne, szczególnie dla początkującego. Z tego co pamiętam gwarancja na ramę jest dożywotnia a na komponenty dwuletnia.

A co istotne te ceny się różnią.
Ten model:http://esklep.intersport.pl/pl/product/96906/rower-genesis-corsa-comp-4030314 w sklepie był za 1999.

Co jeszcze istotne nie ukrywam, że większość czasu chciałbym jednak jeździć po terenie pofałdowanym/górskim(jak na polskie warunki) dlatego, też myślę, że waga jeżeli mogłaby być mniejsza na pewno byłaby wskazana. Chociaż może bardziej doświadczeni wypowiedzą się na ile to ma rzeczywisty wpływ przy amatorskim uprawianiu tego sportu.

Pytanie od razu czym się różni claris od sory ? Z tego co udało mi się wyczytać claris jest nowszy ale ciężko znaleźć jednoznaczną ocenę.


#4

BTwin to marka Decathlonu, więc z gwarancją również nie powinno być problemu. Parę lat temu któraś z francuskich drużyn jeździła na ich rowerach - oczywiście tych z najwyższej półki. W ostatnich latach Btwin/Decathlon robił stroje dla FDJ. Jednak marka zdecydowanie bardziej sprawdzona niż Intersport. W sieci znajdziesz masę bardzo pozytywnych recenzji tego roweru od ludzi z całej Europy.

Claris to najniższa grupa w hierarchii Shimano. Wyżej jest Sora, potem Tiagra, która ma część rozwiązań ze 105 i starszych wyższych grup Shimano. Dalej jest Shimano 105, od której zaczynają się bardziej wyczynowe produkty Japończyków. Najwyżej stoją Ultegra i Dura-Ace. Claris używa też ciągle 8-rzędowych kaset, podczas gdy wyższe amatorskie grupy mają już 9 i 10 koronek z tyłu.


#5

Zaczynając od końca:
Sora to grupa półkę wyżej od Clarisa. Jest wytrzymalsza, dłużej Ci posłuży.
Jeśli Genesis kosztuje 1999 to i tak równa się to cenie Tribana na Sorze, więc wciąż jest to beznadziejna oferta.
Waga Genesis jest taka sama jak Tribana.
Ale jak sam się domyśliłeś, nieduże różnice w wadze nie miałyby znaczenia, zwłaszcza jeśli to Twoja pierwsza szosa.

Co do gwarancji to btwin to marka Decathlonu, ta sama zasada co z Genesis. Rama również z dożywotnią gwarancją.


#6

Super dzięki wielkie za odpowiedzi :slight_smile: Jakby ktoś jeszcze miał coś do dodania to będę wdzięczny.

A co byście polecili z tego co proponuje btwin ?

decathlon.pl/rower-szosowy-b … 06944.html
decathlon.pl/btwin-triban-50 … 06187.html
decathlon.pl/rower-szosowy-a … 90145.html

Wiadomo na początek nie będą to wielkie dystanse. Głównie tak jak pisałem teren pagórkowy/górski. Chyba że jeszcze jakiś inny model ?


#7

To już zależy od Twoich oczekiwań. Akurat kwestia czy teren górski czy płaski nie ma tu znaczenia :wink: A jeśli chodzi o przełożenia to nie są “przypisane” do danego modelu i można dopasować pod siebie.
Alur - to już wyższa półka, bo na 105/Tiagrze, warto zauważyć że w komplecie już są pedały zatrzaskowe, więc naprawdę jest to opcja warta swojej ceny, zresztą chyba najlepszy osprzęt na rynku w tej cenie. Korba jest dwurzędowa - generalnie bardziej wygodna opcja, ale niektórzy potrzebują jednak 3 rzędów.
Te dwa Tribany są też z pewnością warte swojej ceny - trzeba zwrócić uwagę na to, że ten “SE” ma 8-rzędowy napęd, a ten drugi 9 rzędów. Oba mają pedały z noskami, a nie zatrzaski. Generalnie warto dołożyć te 120zł.

Musisz sam siebie zapytać czego potrzebujesz - na pewno ciężko będzie to określić, skoro dopiero zaczynasz. Zastanów się czy jesteś w stanie wydać 3,5tys, w sumie nie wiedząc w co się pakujesz. Jeśli to mają być “pierwsze podrygi”, okazjonalna jazda (<5kkm rocznie) to raczej 105 nie potrzebujesz. Ja, mając taki wybór raczej bym celował w tańsze modele - nigdy nie wiadomo czy się spodoba, czy podpasuje? Ale to Twoja decyzja :wink:


#8

Nie mam jakichś wielkich wymagań. Raczej celowałbym w wersję tańszą bo mimo, że na droższą mnie stać to wychodzę z założenia że chyba nie ma co się pchać na początek, czyli tak jak mówisz.

Czyli podsumowując najlepszym wyborem byłby ten model:

decathlon.pl/rower-szosowy-b … 06944.html

Do tego rozumiem najlepiej dobrać sobie pedały zatrzaskowe. Pytanie jakie przełożenia powinienem sobie dobrać ? Przypuszczam, że będzie na miejscu ktoś kto to ogarnia aczkolwiek wolałbym pójść z jakąś wiedzą od was i ewentualnie skonfrontować ją w sklepie.

Czy jest jeszcze coś co powinienem wiedzieć ?
Ewentualne dopasowanie butów ? Na co zwrócić uwagę ?


#9

Hmm, w Decathlonie… Nie sądzę :slight_smile:
Jeśli chodzi o dobór przełożeń to miałem na myśli to, że nawet jak się kupi rower z niedopasowanymi pod siebie, to zmiana kasety nie jest wielką filozofią.
Ale nie ma czegoś takiego, że przy zakupie dobierasz sobie przełożenia. Kupujesz rower w takiej specyfikacji w jakiej jest - ale przy trzech tarczach z przodu niczego Ci nie będzie brakowało. Dla niektórych oczywiście trójrzędowa korba jest niewygodna, ale skoro jesteś “świeżakiem” to zapewne jest najlepszym rozwiązaniem.

Co do pedałów to na początek możesz przekręcić sobie te, na których do tej pory jeździłeś, ale na pewno kiepskim pomysłem są te fabryczne noski. Oczywiście zatrzaski są najlepszym rozwiązaniem, już abstrahując od efektywności (która często jest negowana) to są po prostu bezpieczniejsze. Wybór butów i dopasowanie bloków i pedałów możesz już dogadać w sklepie - akurat to sprzedawca powinien wiedzieć, pewnie od razu przykręcą Ci bloki. Szukaj jednak lepiej butów do MTB - będą wygodniejsze na początek, bo można swobodnie w nich chodzić.


#10

Dzięki za wszystkie odpowiedzi :slight_smile:

Jestem dużo mądrzejszy niż jeszcze kilka godzin temu.


#11

Jeśli mogę wtrącić coś na temat pedałów, to nie kupuj MTB, tylko od razu pedały do jazdy po szosie. Nie widzę sensu zaczynać w pedałach do kolarstwa górskiego, by za jakiś czas przesiadać się na szosowe. Wiążę się to oczywiście z kolejnym wydatkiem. Sprawdzone i dobre pedały Shimano PDR-540 kosztują ok. 100 zł. Za nieco ponad 100 znajdziesz dobre buty szosowe. Przynajmniej wszystko będzie wyglądać jak trzeba, a jak Ci się spodoba, to jedynie wymienisz buty na wyższy model. Nawet na stronie Decathlonu znajdziesz proste buty szosowe za 150 zł.

Poza tym, kto chodzi w butach na rower? Przecież w nich się jeździ! :wink: A nawet jak trzeba się przespacerować, to nie jest to problemem. Sam wielokrotnie musiał kawałek gdzieś podejść, jak łapałem gumę czy podczas jakiś spokojnych przejażdżek z przerwą w kawiarni. Zresztą, zabacz tutaj, że da się też w wyczynowych:


#12

Ale to nie jest kwestia ceny, bo przecież można nabyć szosowy komplet taniej niż zestaw MTB.

Buty, bloki i pedały nie są przecież wieczne, więc i tak po jakimś czasie konieczny będzie kolejny zakup. I wtedy zgodnie z wymaganiami i oczekiwaniami można się zdecydować na takie albo inne rozwiązanie.

Wszystko się da, są tacy którzy lubią jeździć szosą w terenie, są tacy którzy jeżdżą na sflaczałych oponach oraz tacy, którzy nie smarują napędu :wink: W butach szosowych też da się chodzić, ale szkoda bloków.
Poza tym jeszcze wszystko zależy od tego gdzie mieszkamy, jeśli trzeba np. zejść z rowerem kawałek po schodach to wszystko będzie w porządku, dopóki nie wywiniemy orła :slight_smile:


#13

Skoro już zeszliśmy na temat pedałów :wink:

Bardziej mnie interesują buty. W Decathlonie wybór trochę mały i szczerze zastanawiam się czy brać je tam. Generalnie starałem się czytać opinię i sam nie wiem. Możliwe, że przy zakupie uda się tam wynegocjować jakieś zniżki więc warto pewnie pochylić się nad ich ofertą.

Pytanie odnośnie tych butów:
decathlon.pl/buty-na-rower-r … 18429.html
decathlon.pl/buty-na-rower-r … 24907.html
decathlon.pl/byty-szosowe-na … 15399.html
decathlon.pl/byty-szosowe-na … 43683.html

Pytanie czy ktoś miał do czynienia z butami btwin’a ? Druga sprawa czym tak naprawdę one się różnią. Czy warto inwestować na początku w karbony ? Różne opinie także znalazłem o rzepach i zatrzaskach.

Jakby ktoś rozjaśnił sytuację byłbym niezmiernie wdzięczny.


#14

Swoje pierwsze PDR-540 wraz z blokami używałem 5 lat, przejeżdżając na nich spokojnie ponad 15 tysięcy kilometrów w sezonie. Mimo tego i chodzenia w butach, włączając chodzenie po schodach, nie musiałem wymieniać bloków - wskaźniki zużycia były daaaleko od konieczności wymiany. Pedałów ciągle używam w rowerze zapasowym/trenażerze. Są trochę poobcierane, ale nic więcej im nie dolega.

Reasumując, kupowanie butów MTB do szosy uważam za bezsensowne. Jeśli ktoś chce spacerować po lesie, to powinien kupić zupełnie inny rower.

Butów Shimano używam od bardzo dawna i miałem kilka modeli ze średniej lub dolnego pułapu wyższej półki. R088 ma teraz moja dziewczyna i mówi, że są bardzo wygodne, ładne :wink: Nigdy nic mi się w nich nie zepsuło.

Myślę, że do uprawiania cykloturystyki nie ma sensu kupować karbonu. Pozostałe buty będą i tak wystarczjąco sztywne, a wagę można zbijać i tak gdzie indziej. Pobieżny skan internetu wykazał, że buty z Decathlonu mają pozytywne oceny (4-4,5/5).

Na tym poziomie rzepy i zatrzaski nie będą Ci sprawiać żadnych problemów. Nie zawracaj sobie tym głowy :slight_smile:


#15

Podobnie jak KubaWinter odradzam zakup butów i bloków do MTB na szosę. Buty szosowe mają sztywną podeszwę i większa platforma pedała szosowego zapewnia większy komfort i efektywność jazdy. Myślę że po zakupie MTB szybko będziesz chciał je zmienić. Ja mam pedały LOOK PP-206 i jestem bardzo zadowolony.
Co do butów w zeszłym roku stanąłem przed wyborem zakupu gdyż moje ADIDASY PRIMATO rozleciały się po kilku latach używania. Były to buty na 2 rzepy i dopóki rzepy trzymały (a trzymały bardzo długo) było ok. Też oglądałem te buty B-Twina
decathlon.pl/byty-szosowe-na … 43683.html
i jakoś nie wzbudziły mojego entuzjazmu mimo że do marki Decathlon mam dobry stosunek ( np jeżdżę na szosie B-Twin Sport 3 i jestem bardzo zadowolony).
W końcu kupiłem w nowe Shimano SH-R215B z carbonową podeszwą i jest rewelacja. Szczególnie super jest klamra. Bardzo dobrze trzyma stopę pozwala regulować zapięcie w czasie jazdy, w zależności od potrzeb.
bikeprobicycle.com/onlinesho … r-215b.htm
Dlatego polecam buty z klamrą.
Generalnie myślę że te Shimano z oferty Deca powinny być ok . Ale poszukaj może znajdziesz coś ciekawego w dobrej cenie na OLX lub Allegro. Nieraz ludzie przywożą coś z zachodu jakieś stare modele, ale nie używane, w dobrych cenach. Odradzam zakup butów używanych.

Co do chodzenia w butach szosowych w zasadzie na rowerze szosowym się jeździ. Ja schodzę z 2 piętra po schodach oraz wiadomo w czasie jazdy nieraz postój na dokupienie picia itp. I jakoś nie zauważyłem aby bloki bardzo się zużywały.
Widziałem w Deca gumowe nakładki na bloki chyba LOOK KEO i też jest to rozwiązanie które chroni blok przed szybkim zużyciem. Wiadomo i tak m/w co rok bloki trzeba wymienić ale nie jest to duży koszt. Oczywiście chodzi się w nich niewygodnie i np.na schodach trzeba uważać żeby się nie poślizgnąć, ale jak piszemy wyżej są to buty do JAZDY na rowerze szosowym :slight_smile:


#16

Ech, nie mieszajcie chłopakowi w głowie… Nie ma żadnych powodów, dla których buty i pedały MTB miałyby być gorsze. Pokazane na zdjęciu powyżej Speedplaye podpierają równie małą powierzchnię jak pedały MTB. Problem ze sztywnością dotyczy tylko tańszych butów Shimano, są po prostu skandalicznie miękkie. Chodzenie w butach szosowych to igranie ze śmiercią, do tego dochodzi jeszcze brak kompatybilności pedałów z rowerem zimowym / MTB. Przewaga butów i pedałów szosowych to czysty marketing.

Co do sprzączek - łatwo je uszkodzić, zdażyło mi się też, że urwało się mocowanie paska zębatego. Rzepy lepsze :wink:


#17

Cytat miesiąca :wink: :stuck_out_tongue:


#18

Witam. Zakupiłem dzisiaj ostatecznie Tribana 500.

WCo do butów mierzyłem kilka i wybór padł jednak na Shimano R088. Pasują bardzo fajnie i mam nadzieję posłużą mi długo. Nie wpadłem na genialny pomysł by przymocowali mi bloki i mam pewien problem. Czy ktoś powie mi jak odbezpieczyć ten panel gdzie przykręcamy bloki ? Próbowałem i nie chce pójść a nie chce tego robić na siłę.

Pozdrawiam

Ok chyba doszedłem do tego że jednak w tych butach nic się nie usuwa. Przynajmniej nie wydaje mi się aby tak było. Dokręciłem bloki i wszystko jest w porządku więc chyba powinno tak być :wink: Aczkolwiek jakby ktoś jeszcze powiedział swoje zdanie to byłoby miło. Mówiłeś KubaWinter że Twoja dziewczyna ma te same :wink:


#19

Buty wyglądają całkiem fajnie. Ten gumowany obcas pewnie ułatwi ci chodzenie np.po schodach.
Jakie masz pedały i bloki??
W butach nic nie usuwasz, przykręcasz tylko bloki na 3 śrubki i jest OK.
Ważne aby bloki dobrze ustawić i solidnie przykręcić aby się nie przesuwały w trakcie wpinania i wypinania. W przeciwnym razie będą cię boleć kolana. Na pierwsze jazdy najlepiej zabieraj ze sobą mini narzędnik z wkrętakiem lub imbusem
(zależy jakie masz śruby do bloków) i w razie potrzeby dokonuj korekty w ustawieniu bloków.
Miłej jazdy !!! :slight_smile:


#20

Przy ustawianiu pozycji bloku zerknij na to:
youtube.com/watch?v=e2BXOkM-wHs

Warto mieć dobrze ustawione bloki od samego początku. Zerknij też na parę innych poradników z kanału GCN jak ustawić pozycję na rowerze, wysokość siodełka itd.

Miłej jazdy :slight_smile: