Problem z gwiazdką.


#1

Witam od miesiąca używam widelca karbonowego marki Token Mono-q z rurą sterową z karbonu.W komplecie z widelcem jest gwiazdka do owej rury aby jej nie zniszczyć.Tu zaczyna się mój problem otóż gwiazdka ta nie może sie odpowiednio mocno zazębić w rurze,po prostu wysuwa sie podczas jazdy na rowerze i na sterach pojawia sie luz.Kończy sie to tym że po każdej jezdzie muszę wszystko dokręcać na nowo.Wiem że wielu z Was używa również widelców full-carbon stąd moje pytanie jak temu zaradzić,wymienić gwiazdkę na inną?


#2

Gwiazdka służy do regulacji steru. Po regulacji zaciskamy mostek na rurze sterowej. Od tego momentu gwiazdka jest nam potrzebna w zasadzie w celach kosmetycznych-zasłonięcia dziury w rurze sterowej. Jeżeli w czasie jazdy pojawiają sie luzy na łożyskach to mostek sie ślizga na rurze, gwiazdce nic do tego.


#3

Tez tak myślałem ale mostka nie mogę zbyt mocno dokręcać producent zaleca siłę max 5Nm,wydaje mi sie że i tak za mocno już skręciłem.Natomiast problem może być w samej rurze która jest polakierowana i powoduje ślizganie się mostka.Nie wiem czy taka polakierowana rura to normalna sprawa u innych producentów.Nie zmienia to jednak faktu że ekspander nie powinien się wysuwać ze sterówki.


#4

Przepraszam, ale czegoś nie rozumiem.
Piszesz, że coś tam powoduje ślizganie się mostka i rozluźnianie się sterów.

Po pierwsze nic nie wspominasz, czy kierownica też Ci się przekręca na bok, bo logicznym jest, że skoro - wg Twojej oceny - podczas jazdy mostek ześlizguje się wzdłuż rury karbonowej, to na bank powinien się ślizgać także na boki, co w rezultacie powinno skutkować skręcaniem się mostka i kierownicy na bok (w lewo lub prawo).
Po drugie ześlizgiwanie się mostka w górę byłoby rezultatem wbrew prawom fizyki, bowiem:

  • rama roweru oraz opieranie się o kierownicę powodują naciskanie na widelec, więc nie działają siły rozciągające, które by mogły powodować zsuwanie/ściąganie mostka do góry i w następstwie tego powstawanie luzu na sterach,
  • podczas jazdy przecież nie ciągniesz kierownicy aż tak mocno do góry, by powodowało to ściąganie mostka i kierownicy w górę. Nawet gdyby tak się działo to jednocześnie powinien zmieniać się kierunek ustawinie mostka i kierownicy - o czym napisałem wyżej.

Na mój gust wykonujesz niewłaściwie, którąś z czynności podczas regulacji sterów i blokowania mostka.


#5

Poza tym nie jestem pewien, czy nie zachodzi tu błąd co do nazewnictwa: czy mg i baoo chodzi o gwiazdkę, czy o “czapeczkę”, bo mg mówi chyba o gwiazdce, a baoo o “czapeczce”.


#6

Pisałem że przy pomocy gwiadki regulujemy ster. Oczywistym faktem jest że musi tam być i właściwa gwiazdka jak i kapsel-czapeczka.
Jak pisał Lucjan powinny być zaobserwowane dodatkowe efekty w postaci przekręcania sie mostka na bok. A siły pionowe zarówno w dół jak i w górę powstają np. podczas jazdy po nierównościach (a to Polska właśnie :slight_smile: ), czy jazdy na stojąco pod górę czy na finiszu gdy jeden koniec kierownicy jest dość mocno ciągnięty do góry.


#7

dokladnie - wpadasz w dziure i i mostek sie do gory przesuwa. Na boki moze sie nei przesuwac bo przeciez kierownica mocno nie obracasz a podczas lupniecia w dziure sila jest mocna i mostek podskakuje.
Ten lakier można spokojnie zedrzec - ja mialem taki problem z kiera ze mi sie slizgala na mostku - starłem ten śliski jak diabli lakier i nie ma problemu.


#8

ja mialem podobny problem ta gwiazdka tak jak b ysie pouszczala i byl luz zawizoelm rower do mechanika no i mi to dokrecil cos tam dal i jest teraz gicior tez mam full carbon