Problem z gwiazdką.

Witam od miesiąca używam widelca karbonowego marki Token Mono-q z rurą sterową z karbonu.W komplecie z widelcem jest gwiazdka do owej rury aby jej nie zniszczyć.Tu zaczyna się mój problem otóż gwiazdka ta nie może sie odpowiednio mocno zazębić w rurze,po prostu wysuwa sie podczas jazdy na rowerze i na sterach pojawia sie luz.Kończy sie to tym że po każdej jezdzie muszę wszystko dokręcać na nowo.Wiem że wielu z Was używa również widelców full-carbon stąd moje pytanie jak temu zaradzić,wymienić gwiazdkę na inną?

Gwiazdka służy do regulacji steru. Po regulacji zaciskamy mostek na rurze sterowej. Od tego momentu gwiazdka jest nam potrzebna w zasadzie w celach kosmetycznych-zasłonięcia dziury w rurze sterowej. Jeżeli w czasie jazdy pojawiają sie luzy na łożyskach to mostek sie ślizga na rurze, gwiazdce nic do tego.

Tez tak myślałem ale mostka nie mogę zbyt mocno dokręcać producent zaleca siłę max 5Nm,wydaje mi sie że i tak za mocno już skręciłem.Natomiast problem może być w samej rurze która jest polakierowana i powoduje ślizganie się mostka.Nie wiem czy taka polakierowana rura to normalna sprawa u innych producentów.Nie zmienia to jednak faktu że ekspander nie powinien się wysuwać ze sterówki.

Przepraszam, ale czegoś nie rozumiem.
Piszesz, że coś tam powoduje ślizganie się mostka i rozluźnianie się sterów.

Po pierwsze nic nie wspominasz, czy kierownica też Ci się przekręca na bok, bo logicznym jest, że skoro - wg Twojej oceny - podczas jazdy mostek ześlizguje się wzdłuż rury karbonowej, to na bank powinien się ślizgać także na boki, co w rezultacie powinno skutkować skręcaniem się mostka i kierownicy na bok (w lewo lub prawo).
Po drugie ześlizgiwanie się mostka w górę byłoby rezultatem wbrew prawom fizyki, bowiem:

  • rama roweru oraz opieranie się o kierownicę powodują naciskanie na widelec, więc nie działają siły rozciągające, które by mogły powodować zsuwanie/ściąganie mostka do góry i w następstwie tego powstawanie luzu na sterach,
  • podczas jazdy przecież nie ciągniesz kierownicy aż tak mocno do góry, by powodowało to ściąganie mostka i kierownicy w górę. Nawet gdyby tak się działo to jednocześnie powinien zmieniać się kierunek ustawinie mostka i kierownicy - o czym napisałem wyżej.

Na mój gust wykonujesz niewłaściwie, którąś z czynności podczas regulacji sterów i blokowania mostka.

Poza tym nie jestem pewien, czy nie zachodzi tu błąd co do nazewnictwa: czy mg i baoo chodzi o gwiazdkę, czy o “czapeczkę”, bo mg mówi chyba o gwiazdce, a baoo o “czapeczce”.

Pisałem że przy pomocy gwiadki regulujemy ster. Oczywistym faktem jest że musi tam być i właściwa gwiazdka jak i kapsel-czapeczka.
Jak pisał Lucjan powinny być zaobserwowane dodatkowe efekty w postaci przekręcania sie mostka na bok. A siły pionowe zarówno w dół jak i w górę powstają np. podczas jazdy po nierównościach (a to Polska właśnie :slight_smile: ), czy jazdy na stojąco pod górę czy na finiszu gdy jeden koniec kierownicy jest dość mocno ciągnięty do góry.

dokladnie - wpadasz w dziure i i mostek sie do gory przesuwa. Na boki moze sie nei przesuwac bo przeciez kierownica mocno nie obracasz a podczas lupniecia w dziure sila jest mocna i mostek podskakuje.
Ten lakier można spokojnie zedrzec - ja mialem taki problem z kiera ze mi sie slizgala na mostku - starłem ten śliski jak diabli lakier i nie ma problemu.

ja mialem podobny problem ta gwiazdka tak jak b ysie pouszczala i byl luz zawizoelm rower do mechanika no i mi to dokrecil cos tam dal i jest teraz gicior tez mam full carbon