Problemy z tylną przerzutką Campagnolo

Problemy z tylną przerzutką Campagnolo

W moim rowerze zamontowaną mam prawie kompletną grupę Campagnolo Veloce 9S (wszystko dopasowane zgodnie ze wskazówkami producenta, a nie od „Sasa do Lasa”). Osprzęt bez większych (właściwie żadnych) problemów „przeleciał” już blisko 17 tys. km. Staram się bardzo dbać o sprzęt, czyścić go i konserwować, nie znam się jednak za bardzo na regulacjach przerzutek itp. (Nie znam się m.in. dlatego, że wychodzę z założenia, że jak coś działa dobrze to nie ma co przy tym kręcić, bo jedyne co się pewno uda to popsuć i rozregulować ;o) ). Dodam, że rower co roku, przed sezonem, oddaję do renomowanego serwisu (celowo nie piszę do kogo) celem przeglądu i drobnych regulacji.

Zwykle było tak, że rower, na który przed oddaniem i tak nie mogłem narzekać (wszystko działało „bardzo dobrze”) po przeglądzie działał więcej niż „bardzo dobrze”. W tym roku po przeglądzie było jednak inaczej.

Narzekam na tylną przerzutkę. Co się dzieje:

  1. Przerzutka chodzi głośniej niż wcześniej na pewnych przełożeniach – łańcuch (nawet wyczyszczony i nasmarowany) jakby terkocze, choć chyba nie ociera się o wózek. Zjawisko występuje na (często używanych przeze mnie przełożeniach), to jest: duża tarcza z przodu, z tyłu zębatki 3,4 i 5 od góry – to znaczy wtedy, kiedy wózek jest stosunkowo wyprostowany.
  2. Przy wrzucaniu biegów na wyższe zębatki (np. z 5 od góry na 4 lub 3 od góry) łańcuch zaczyna terkotać i jakby ocierać się, albo nawet niekiedy „nadrzucać” (np. wrzucany z 5 zamiast wylądować na 4 zębatce od góry ląduje na chwile na 3 zębatce, po czym za chwilę spada na właściwą). Wyżej opisane zjawisko występuje przed wszystkim przy pracy: duża tarcza przód – tył: zębatki 5,4,3 od góry. Choć zdarzają się też czasem problemy kiedy z przodu jest mała tarcza.