Tętno spoczynkowe


#1

Interesuje mnie jak to zaznaczyłem w opisie tematu czy za tętno spoczynkowe można przyjąć wartość średniego tętna w czasie snu?


#2

Kiedyś czytałem, że co poniektórzy kolarze zakładają paski na noc, żeby sprawdzić jak organizm adaptuje się do obciążeń. Szczególnie propagowane jest to ponoć podczas wielkich tourów. Na początku jest w większości przypadków tak, że to tętno w czasie pierwszych etapów spada, a potem już rośnie, organizm powoli przystosowuje się do obciążeń i jest wtedy w stanie zdziałać więcej. Osobiście nigdy nie zakładałem opaski na noc, z powodu dużej niewygody. A Ty próbowałeś? Jakie to średnie tętno Ci wyszlo? Osobiście uważam, że takie globalne mierzenie tętna spoczynkowego mogłoby być wiarygodne, ale tylko jeśli przeprowadzone po treningu regeneracyjnym lub dniu wolnym


#3

Mierzyłem po dniu odpoczynku i średnie HR miałem 43.


#4

No, nie mam za bardzo z czym porównać, ale wydaje mi się że jest to niskie tętno :slight_smile:. Ja gdy mierzę je rano w ciągu 1min, to najniższe wartości jakie odnotowywałem wynosiły 42-43. Jak na całą noc to niskie, może kiedyś to zrobię. A jak wyglądało to od strony technicznej? Czy nie przeszkadzało w czasie snu? Bo nie może być za mocno ściśnięte, a z drugiej strony jak jest za luźno to może się przesuwać i powodować brak odczytu. Jakim pulsometrem to mierzyłeś?


#5

Mam polara S725X, czujnik jest o wiele wygodniejszy niż w sigmie, a zegarek kładę przy materacu.


#6

Mierzyłem z calej nocy, spałem z paskiem i twierdze, że nie jest takowy pomiar adekwatny do rzeczywistej kompensacji powysiłkowej organizmu. Kiedy mierzę po przebudzeniu w określonym czasie, pomiar oscyluje w granicach kilku uderzeń różnicy (2-5). W nocy jakieś przewracanie się częste miało wpływ na srednie tętno, sen również itp… Niekiedy śpię z paskiem i po przebudzeniu tylko chwytam zegarek. Zdarzało się równierz, że nie miałem odczytu z całej nocy, bo sie zrobiło za sucho, czy w wyniku zmiany pozycja pasek się zwichrował i nie przylegał do mostka.

Urzywam taniego, zwykłego pulsometra.

Cytat z 1-2/2007 MR:


#7

tętno spoczynkowe to tętno z z spoczynku czyli np. wstajemy rano siadmay sobie zakładmay pulsometr i czekamy az tętno sie uspokoi i to jest tętno spoczynkjowe a nie jkaies tetno z pomiaru prze znoc

Tompoz


#8

42-43 ud/min, no no gdzie mi do takich spoczynkowych wyników. Ja mam aż 48-52 ud/min.


#9

Ja mam pytanie do znawców. Czy od złej diety może rosnąć tętno spoczynkowe? Rok temu w wakacje jak siadałem wieczorkiem i mierzyłem było ok 45 ud/min, a w tym roku, mimo iż jeżdżę więcej to tętno jest wyższe. Trochę więcej jem i przybrałem na wadze - gdzieś około 9 kg i myślę, ze to może przez to.


#10

Na tętno spoczynkowe ma wpływ bardzo wiele czynników. Objętość i intensywność wysiłku fizycznego, jakość i długość snu, stres, kofeina, alkohol, obciążenie psychiczne (np. nauka) to tylko niektóre z nich. Zwiększona masa ciała na pewno pociągnęła za sobą w pewnym stopniu zwiększoną ilość tłuszczu, co również może być pośrednią przyczyną wzrostu tętna.


#11

Zła dieta to zła kondycja i fizyczna, i psychiczna, obciążenie układu pokarmowego, więc tak. Ale jak wspomniał Arek, dużo rzeczy ma wpływ, w sumie wszystko co robimy.


#12

Ja mam pytanie odnośnie tego testu ortostatycznego kontrolującego zmęczenie… Przeprowadzamy go rano kiedy wstajemy z łóżka? Czyli tętno mierzymy podczas wstawania z łóżka, tak?


#13

Oczywiście wiek ma znaczny wpływ na zwiększenie tętna.


#14

…z bieganie.pl


#15

Dzięki for1second. Teraz już będę wiedział jak wykonać :slight_smile: pozdrawiam

[size=75][ Dodano: Nie 30 Lis, 2008 18:09 ][/size]
Wykonałem wczoraj test i dzisiaj też. W czasie wstawania nacisnąłem przycisk LAP. Obserwowałem wzrost tętna przez 15 sekund i zaobserwowałem jednocześnie, że tętno wzrastało mi dłużej niż przez 15 s. Wy też tak macie?


#16

Tez tak mam. Rób ten test tak że wstawaj zawsze z taką samą dynamika i obserwój porównuj relacje swojego organizmu. I na podstawie tych zmian zobaczysz ze u ciebie wzrost o 20 to jest okej możesz robić ciezki beztlenowy trening, a np. 37 to jest znak przemeczenia i trzeba wyluzować.

Tompoz


#17

Dzisiaj miałem dość męczący w-f. Ćwiczyłem pierwszy raz po 3-miesięcznej przerwie no i już dwie godziny po ustaniu wysiłku moje tętno utrzymuje się na nieco podwyższonym poziomie. Rano miałem puls 68-70 ud./min, a już przez dwie godziny po ustaniu wysiłku mam ok. 80-85 ud./min. Co to może oznaczać?


#18

Wszystko ;] za mało wiemy o Tobie, brak danych porównawczych.

Ale skoro po 3 miesiącach przerwy od wysiłku katowałeś się przy pierwszej okazji, to nierozsądnie xD


#19

Jeden znajomy ostatnio mi mówił, że czym mocniejsze są mięśnie - tym praca serca jest lżejsza, co pozwala na szybsze wyrównanie tętna. Co o tym sądzicie?


#20

Jezus Maria - a co to znaczy mocny mięsień? Że duży? Rozbudowany? Jakie mięśnie? Jest parę typów… no i co to znaczy że praca serca jest lżejsza? Lżejsza niż powietrze? :stuck_out_tongue:

Im więcej masy mięśniowej tym większe zapotrzebowanie na tlen by mięsień miał odpowiednie środowisko by pracować - nie wiem jak to się ma do rzeczonej “lekkości”; chyba, że kolega miał na myśli, że im człowiek bardziej wytrenowany tym mu prościej - szczególnie gdy porównać go do elementu niewytrenowanego :wink: