Cześć!
Jako osoba zupełnie niezorientowana w temacie sprzętu zwracam się do Was z prośbą o pomoc
Chcę kupić rower XC, przeznaczając na niego 3-4 tysiące złotych.
Do niedawna za granicę górną zakupu uznawałem kwotę 3 tys. zł, ale doszedłem do wniosku, że jeśli będzie to miało istotne znaczenie (a więc jeśli wyższa kwota przeznaczona na rower da mi wyraźnie lepszy sprzęt), jestem w stanie dołożyć dodatkowy tysiąc złotych. Rzecz jasna miło zaoszczędzić co nieco - być może dodatkowy wydatek nie jest konieczny i 3000 zł na zakup fajnego sprzętu wystarczy?
Nie znam się na składaniu rowerów, nie znam się na podzespołach, wybrać więc muszę gotowy zestaw „na lata” (nie sądzę, abym skupił się później na dokupywaniu i wymianie kolejnych elementów składowych roweru – nie będę miał na to ani czasu, ani wymaganych umiejętności i narzędzi).
Na zakup roweru czekam już długi czas (od roku) – nastawiłem się bardzo mocno na kupno w okresie wyprzedażowym.
Prosiłbym Was o opinie – w jakim okresie ceny są niskie, ale dostępność rowerów wciąż akceptowalna?
Rozumiem, że sezon już się kończy i w najbliższych miesiącach powinny pojawić się oferty sprzedaży rowerów z tegorocznej i ubiegłorocznej kolekcji w dużo niższych cenach – pytanie tylko kiedy czas wyprzedaży tej kategorii sprzętów zaczyna się i kończy?
Kellys Clipper dla mojego Taty kupiłem w kwietniu tego roku i cena była obniżona o równo 1000 zł w stosunku do katalogowej (wydaje mi się więc, że nie była najgorsza), ale z dostępnością tego modelu bywało różnie – nie chciałbym przegapić momentu odpowiedniego na zakup roweru XC dla mnie.
Przykładowo, szukałem od maja wyprzedaży nart z dość wysokiej półki i przez kilka miesięcy nie trafiłem na ani jedną parę interesujących mnie modeli w odpowiednim rozmiarze - obawiam się, że podobnie dzieje się w pewnej chwili z rowerami - te tańsze i popularniejsze sprzedawane są wszędzie w niskich cenach, ale rzadziej kupowane i droższe znikają przez niewielki popyt i podaż stosunkowo szybko.
Rzucać się już na jakieś oferty we wrześniu czy poczekać do października-listopada, a może nawet dłużej?
Rzecz jasna wolałbym przymierzyć rower przed zakupem – przymierzyć mogę jednak coś w tradycyjnym sklepie (mieszkam we Wrocławiu), a kupić potem taki model przez Internet … (Clipper-a dla Taty kupowałem w sklepie internetowym).
No ale … wracając do roweru.
Do czego będę go używał i jaki typ roweru powinienem wybrać?
Nie przepadam za jazdą wśród samochodów i tirów, nie lubię smrodu spalin, przyjemna jazda na rowerze kojarzy mi się raczej z lasami, polnymi wertepami, górami.
W przyszłości chciałbym kupić bagażnik rowerowy na dach samochodu i od czasu do czasu wybierać się z rowerem do lasu oraz w mniejsze góry (a może kiedyś i w te większe).
Teoria może być różna od praktyki i może być tak, że będę na nim śmigać i po mieście - nie jest to jednak mój cel, do takich zastosowań być może kupię sobie używany tani rower lepiej nadający się do jazdy po asfalcie.
W rowerowych maratonach nie będę uczestniczył - lubię dać sobie wycisk, ale na tym koniec – żadne współzawodnictwo nie wchodzi w grę. Najczęściej podróżować będę po wertepach (mam nadzieję namówić na to moją dziewczynę), czasem śmigać wśród drzew na małych górkach, może zajmę się kiedyś też zimowymi zjazdami.
Wiem, że sposób jazdy wpływa na wybór odpowiedniego modelu (geometria ramy) i tutaj mam pewne wątpliwości jak rzecz opisać.
Z jednej strony jazda po lasach i polnych drogach nie wymaga sportowej ramy, nastawienie turystyczne byłoby zdecydowanie lepsze.
Z drugiej strony – na nartach i snowboardzie uwielbiam jazdę z dużą prędkością – może być i tak, że podczas jazdy po górach będę lubił zjechać szybciej (a tu bardziej sportowa geometria ramy mogłaby się przydać).
Nie wiem co jest w tym przypadku dobrym rozwiązaniem (jeśli o wybór ramy chodzi), ale jednego jestem prawie pewien – hamulce tarczowe przy jeździe górskiej i złej pogodzie (może nawet zimą) mogą by istotnym punktem. Bardzo mile widziana jest też możliwość blokowania przedniego amortyzatora (tylnego w rowerze w tej cenie nie chcę, w grę wchodzi tylko hardtail) – korzystałem w Clipperze z blokowania skoku i wydawało mi się to mocno przydatne. Być może w tej klasie cenowej blokować można amortyzator z kierownicy – całkiem by mnie to ucieszyło.
Do tej pory jeździłem na dwóch bardzo starych 19-calowych rowerach górskich (firmy Grand, z niższej półki) i na nowym rowerze trekkingowym Kellys Clipper 2010 (z ramą 21-calową).
Ujeżdżany przez ostatnie lata rower górski 19-ka wydawał mi się dość „ciasny”, nie czułem się na nim nadmiernie komfortowo – ale był to też rower sprzed dobrych kilkunastu lat, raczej ze średnio-niskiej półki, geometria ramy mogła więc różnić się mocno od aktualnie sprzedawany sprzętów. Ciasnotę – jeśli dobrze pamiętam – odczuwałem głównie przy jeździe po asfalcie.
Trekkingowy Clipper na ramie 21 cali jest dla mnie z kolei świetny na asfaltowe, dłuższe wypady i na pewno byłby wygodniejszy niż Clipper 19 cali – nie sądzę jednak, aby taka rama (21) była dla mnie odpowiednia podczas jazdy na nowym rowerze w górach (gdzie zwrotność ma znaczenie).
Mam 183 centymetry wzrostu, ważę w tej chwili 76 kg (w porywach do 82-85 kg).
Wg podawanego w wielu źródłach sposobu pomiaru (odległość od podłoża do krocza * 0,57 dla roweru XC / 2,54) powinienem wybrać ramę w okolicach 89*0,57/2,54=19,97 cali.
Bardziej szczegółowe wyniki kalkulacji dla roweru typu XC wyrzucone przez stronę competitivecyclist.com/za/CC … NK=NOREDIR :
Standover Height Range: 32.5 - 33.2 inches
Virtual Top Tube Length: 22.8 - 23.2 inches
Stem Length: 9.2 - 10.8 cm
BB-Saddle Position: 76.3 - 77.8cm
Saddle-Handlebar: 52.3 - 53.9 cm
Opis kolejnych parametrów:
Moja prośba do Was o wskazanie modeli rowerów, które mogą spełniać podane wyżej założenia i warte są uwagi, a które w najbliższych tygodniach/miesiącach dzięki wyprzedażom mogą kosztować maksymalnie 3-4 tys. zł.
W oko wpadły mi do tej pory takie modele (nie nastawiałem się jeszcze na zakup żadnego konkretnego):
Cube LTD Comp
Cube LTD Pro
Cube LTD Race
Cube LTD Team
Kellys Magnus
Kellys Mistery
Kross A8
KTM Ultra Sport
Mbike Renegade 6
Merida Carbon FLX-Race-D
Merida Matts Lite 1000-D
Merida Matts TFS 800-D
Merida Matts TFS 900-D
Poison Zyankali Team
Radon ZR Team 7
Radon ZR Race 8
Scott Scale 50
Trek 6500 Disc
Unibike Expert
To tylko wstępne strzały, lista może zostać poszerzona – nie nastawiam się jeszcze na zakup żadnego z nich - przeglądając katalogi, ofertę sklepów i Allegro natknąłem się po prostu na takie modele.
Jeśli napiszecie co sądzicie o danych sprzętach i co warto wybrać, z listy potencjalnych kandydatów wyselekcjonuję w polecanym przez Was czasie konkretne modele, wyszukam atrakcyjne cenowo oferty sprzedaży i podam w wątku w czytelnej formie ich specyfikacje.
Na przykładzie Clippera wiem, że model starszy może być lepszy niż nowszy i nie zawsze można sugerować się ceną czy datą produkcji (rocznik 2011 wypadał gorzej w każdym elemencie w porównaniu z rocznikiem 2010).
Będę wdzięczny za Waszą pomoc!
Pozdrawiam!