XC w cenie wyprzedażowej do 3000-4000 zł + okres wyprzedaży


#1

Cześć!

Jako osoba zupełnie niezorientowana w temacie sprzętu zwracam się do Was z prośbą o pomoc :slight_smile:

Chcę kupić rower XC, przeznaczając na niego 3-4 tysiące złotych.
Do niedawna za granicę górną zakupu uznawałem kwotę 3 tys. zł, ale doszedłem do wniosku, że jeśli będzie to miało istotne znaczenie (a więc jeśli wyższa kwota przeznaczona na rower da mi wyraźnie lepszy sprzęt), jestem w stanie dołożyć dodatkowy tysiąc złotych. Rzecz jasna miło zaoszczędzić co nieco - być może dodatkowy wydatek nie jest konieczny i 3000 zł na zakup fajnego sprzętu wystarczy?
Nie znam się na składaniu rowerów, nie znam się na podzespołach, wybrać więc muszę gotowy zestaw „na lata” (nie sądzę, abym skupił się później na dokupywaniu i wymianie kolejnych elementów składowych roweru – nie będę miał na to ani czasu, ani wymaganych umiejętności i narzędzi).

Na zakup roweru czekam już długi czas (od roku) – nastawiłem się bardzo mocno na kupno w okresie wyprzedażowym.
Prosiłbym Was o opinie – w jakim okresie ceny są niskie, ale dostępność rowerów wciąż akceptowalna?
Rozumiem, że sezon już się kończy i w najbliższych miesiącach powinny pojawić się oferty sprzedaży rowerów z tegorocznej i ubiegłorocznej kolekcji w dużo niższych cenach – pytanie tylko kiedy czas wyprzedaży tej kategorii sprzętów zaczyna się i kończy?

Kellys Clipper dla mojego Taty kupiłem w kwietniu tego roku i cena była obniżona o równo 1000 zł w stosunku do katalogowej (wydaje mi się więc, że nie była najgorsza), ale z dostępnością tego modelu bywało różnie – nie chciałbym przegapić momentu odpowiedniego na zakup roweru XC dla mnie.
Przykładowo, szukałem od maja wyprzedaży nart z dość wysokiej półki i przez kilka miesięcy nie trafiłem na ani jedną parę interesujących mnie modeli w odpowiednim rozmiarze :/ - obawiam się, że podobnie dzieje się w pewnej chwili z rowerami - te tańsze i popularniejsze sprzedawane są wszędzie w niskich cenach, ale rzadziej kupowane i droższe znikają przez niewielki popyt i podaż stosunkowo szybko.
Rzucać się już na jakieś oferty we wrześniu czy poczekać do października-listopada, a może nawet dłużej?
Rzecz jasna wolałbym przymierzyć rower przed zakupem – przymierzyć mogę jednak coś w tradycyjnym sklepie (mieszkam we Wrocławiu), a kupić potem taki model przez Internet … (Clipper-a dla Taty kupowałem w sklepie internetowym).

No ale … wracając do roweru.

Do czego będę go używał i jaki typ roweru powinienem wybrać?
Nie przepadam za jazdą wśród samochodów i tirów, nie lubię smrodu spalin, przyjemna jazda na rowerze kojarzy mi się raczej z lasami, polnymi wertepami, górami.
W przyszłości chciałbym kupić bagażnik rowerowy na dach samochodu i od czasu do czasu wybierać się z rowerem do lasu oraz w mniejsze góry (a może kiedyś i w te większe).
Teoria może być różna od praktyki i może być tak, że będę na nim śmigać i po mieście - nie jest to jednak mój cel, do takich zastosowań być może kupię sobie używany tani rower lepiej nadający się do jazdy po asfalcie.
W rowerowych maratonach nie będę uczestniczył - lubię dać sobie wycisk, ale na tym koniec – żadne współzawodnictwo nie wchodzi w grę. Najczęściej podróżować będę po wertepach (mam nadzieję namówić na to moją dziewczynę), czasem śmigać wśród drzew na małych górkach, może zajmę się kiedyś też zimowymi zjazdami.
Wiem, że sposób jazdy wpływa na wybór odpowiedniego modelu (geometria ramy) i tutaj mam pewne wątpliwości jak rzecz opisać.
Z jednej strony jazda po lasach i polnych drogach nie wymaga sportowej ramy, nastawienie turystyczne byłoby zdecydowanie lepsze.
Z drugiej strony – na nartach i snowboardzie uwielbiam jazdę z dużą prędkością – może być i tak, że podczas jazdy po górach będę lubił zjechać szybciej (a tu bardziej sportowa geometria ramy mogłaby się przydać).
Nie wiem co jest w tym przypadku dobrym rozwiązaniem (jeśli o wybór ramy chodzi), ale jednego jestem prawie pewien – hamulce tarczowe przy jeździe górskiej i złej pogodzie (może nawet zimą) mogą by istotnym punktem. Bardzo mile widziana jest też możliwość blokowania przedniego amortyzatora (tylnego w rowerze w tej cenie nie chcę, w grę wchodzi tylko hardtail) – korzystałem w Clipperze z blokowania skoku i wydawało mi się to mocno przydatne. Być może w tej klasie cenowej blokować można amortyzator z kierownicy – całkiem by mnie to ucieszyło.

Do tej pory jeździłem na dwóch bardzo starych 19-calowych rowerach górskich (firmy Grand, z niższej półki) i na nowym rowerze trekkingowym Kellys Clipper 2010 (z ramą 21-calową).
Ujeżdżany przez ostatnie lata rower górski 19-ka wydawał mi się dość „ciasny”, nie czułem się na nim nadmiernie komfortowo – ale był to też rower sprzed dobrych kilkunastu lat, raczej ze średnio-niskiej półki, geometria ramy mogła więc różnić się mocno od aktualnie sprzedawany sprzętów. Ciasnotę – jeśli dobrze pamiętam – odczuwałem głównie przy jeździe po asfalcie.
Trekkingowy Clipper na ramie 21 cali jest dla mnie z kolei świetny na asfaltowe, dłuższe wypady i na pewno byłby wygodniejszy niż Clipper 19 cali – nie sądzę jednak, aby taka rama (21) była dla mnie odpowiednia podczas jazdy na nowym rowerze w górach (gdzie zwrotność ma znaczenie).

Mam 183 centymetry wzrostu, ważę w tej chwili 76 kg (w porywach do 82-85 kg).
Wg podawanego w wielu źródłach sposobu pomiaru (odległość od podłoża do krocza * 0,57 dla roweru XC / 2,54) powinienem wybrać ramę w okolicach 89*0,57/2,54=19,97 cali.
Bardziej szczegółowe wyniki kalkulacji dla roweru typu XC wyrzucone przez stronę competitivecyclist.com/za/CC … NK=NOREDIR :
Standover Height Range: 32.5 - 33.2 inches
Virtual Top Tube Length: 22.8 - 23.2 inches
Stem Length: 9.2 - 10.8 cm
BB-Saddle Position: 76.3 - 77.8cm
Saddle-Handlebar: 52.3 - 53.9 cm

Opis kolejnych parametrów:

Moja prośba do Was o wskazanie modeli rowerów, które mogą spełniać podane wyżej założenia i warte są uwagi, a które w najbliższych tygodniach/miesiącach dzięki wyprzedażom mogą kosztować maksymalnie 3-4 tys. zł.
W oko wpadły mi do tej pory takie modele (nie nastawiałem się jeszcze na zakup żadnego konkretnego):
Cube LTD Comp
Cube LTD Pro
Cube LTD Race
Cube LTD Team
Kellys Magnus
Kellys Mistery
Kross A8
KTM Ultra Sport
Mbike Renegade 6
Merida Carbon FLX-Race-D
Merida Matts Lite 1000-D
Merida Matts TFS 800-D
Merida Matts TFS 900-D
Poison Zyankali Team
Radon ZR Team 7
Radon ZR Race 8
Scott Scale 50
Trek 6500 Disc
Unibike Expert
To tylko wstępne strzały, lista może zostać poszerzona – nie nastawiam się jeszcze na zakup żadnego z nich - przeglądając katalogi, ofertę sklepów i Allegro natknąłem się po prostu na takie modele.

Jeśli napiszecie co sądzicie o danych sprzętach i co warto wybrać, z listy potencjalnych kandydatów wyselekcjonuję w polecanym przez Was czasie konkretne modele, wyszukam atrakcyjne cenowo oferty sprzedaży i podam w wątku w czytelnej formie ich specyfikacje.
Na przykładzie Clippera wiem, że model starszy może być lepszy niż nowszy i nie zawsze można sugerować się ceną czy datą produkcji (rocznik 2011 wypadał gorzej w każdym elemencie w porównaniu z rocznikiem 2010).

Będę wdzięczny za Waszą pomoc!

Pozdrawiam!


#2

Przyznam, że przeczytałem Twój post jedynie po łebkach. Sam szukam roweru do 4 tyś. i zasięgałem języka na forach. Biorąc pod uwagę głównie ramę i amortyzator większość polecała mi ten:
colex-rowery.pl/do/item/CANNTRAILSL1/TRAIL-SL-1

Z kolei testy z Magazynu Rowerowego (stosunek cena-jakość) zachwalają ten:
sklep.sprint-rowery.pl/product.p … oduct=1270

Z chęcią poczytam tu kogoś kumatego.


#3

Ja polecam zakup sprawdzonego producenta, niekoniecznie na najlepszym w tej cenie osprzętem, który przecież można wymienić znacznie mniejszych kosztem, aniżeli ramę, czy amortyzator.
Sam zakupiłem rower w takim zakresie cenowym i był to góral na większych, 29-calowych kołach. Głównie dlatego, że lubię jeździć po szosie, nawet w zimę, a taki rozmiar felg umożliwiał mi założenie opon szosowych. (Swoją drogą dochodzę do wniosku, że idealnym rowerem treningowym na polskie warunki jest przełajówka za3-4 tysiące…)
Ale skoro Ciebie interesują górskie i leśne szlaki, to możesz zostać przy 26 calach. Przyznam, że we wszystkich testach bardzo wysoko oceniane są rowery Cube. Dobre, sprawdzone ramy, a do tego komponenty na bardzo dobrym poziomie. Jakbym szukał rower to pewnie postawiłbym właśnie tę markę. Tutaj masz przegląd LINK kolekcji.
Pamiętaj o kasku!


#4

Dziękuję za zainteresowanie i Wasze odpowiedzi, niestety przez natłok zajęć w pracy w tym tygodniu, mogę odpisać dopiero dzisiaj …

Próbowałem rozpracować temat i analizować zestawienie rowerów samodzielnie - wydaje mi się jednak, że dla kompletnego świeżaka to naprawdę trudne zadanie.
Można wiedzieć (dzięki artykułom o sprzęcie i wątkom na forach), że dana klasa osprzętu jest lepsza od innej, ale przy różnych układach elementów w różnych rowerach ciężko ocenić bez doświadczenia i wprawnego oka który zestaw oferuje lepszy sprzęt za lepsze pieniądze.
Jedne elementy są bardziej istotne, inne mniej - ja niestety nie potrafię stwierdzić na czym najbardziej warto się skupić … dlatego powstał mój wątek z prośbą o pomoc.
Rozważania typu „rower A z lepszym mostkiem, korbą i sterami czy rower B z lepszymi obręczami, siodłem i manetkami”, które w pewnym momencie każdego spotykają, wymagają po prostu doświadczenia dla dokonania odpowiedniego wyboru.

Wiem już, że pewnie każdy z wymienionych rowerów spełni moje oczekiwania - zakładam mimo wszystko, że jedne rowery mają lepszy stosunek jakości do ceny, inny gorszy … zdecydowanie najlepiej wybrać te pierwsze.
To jak z samochodami - można kupić nowy samochód danej klasy za powiedzmy 90 tys. zł i nowy samochód tej samej klasy za 180 tys. zł - w tym drugim przypadku płaci się głównie za popularne logo na masce samochodu i nie dostaje się absolutnie o tyle lepszej jakości, ile więcej za dane auto się płaci (czasem jakość jest podobna, a różnica cenowa gigantyczna). Nie chciałbym w ten sposób wydać pieniędzy na rower - nie zarabiam 10 tys. zł miesięcznie, aby móc sobie na to pozwolić :slight_smile:
Przykładem jest chyba KTM - kupiłbym rower, który ładnie wygląda i ma znane w świecie motocykli logo, ale … za pieniądze wydane na ten sprzęt kupiłbym na pewno coś lepszego i korzystniej skonfigurowanego.

Odnośnie wymienionego wyżej na mojej liście Krossa A8 - może to głupie, ale nie podchodzi mi ten model za bardzo - może dlatego, że dość budżetowe rowery Grand ujeżdżane przeze mnie pochodziły z krośnieńskich fabryk właśnie. Lata minęły i Kross wyrósł na godnego dla wielu znanych firm rowerowych przeciwnika – jednak z jakiegoś powodu, muszę przyznać, najmniej ze wszystkich tych rowerów mnie interesuje.

Co do Meridy - jest u mnie w gronie szczytowych faworytów - gdyby tylko to malowanie było atrakcyjniejsze (w wersji białej wygląda znacznie lepiej, wersja czerwona niezbyt przypadła mi do gustu).

Teoretycznie powinienem wybrać rower o najlepszym osprzęcie i cenie, znając życie dodam do tego jednak również bardzo subiektywną ocenę wyglądu - miło jeździć przez lata na czymś, co się podoba. Zauważyłem, że podobają mi rowery w jasnym malowaniu (chociaż nie jestem fanem białych samochodów) - nie wiem czy to praktyczne rozwiązanie.

Poniżej utworzyłem tabelę z rowerami, które wydają mi się być (może niesłusznie) najciekawsze - będzie widać czarno na białym jakie jest ich wyposażenie i jakie są ceny. Jakie są Wasze typy - na co warto się zdecydować? :slight_smile:

Strona 1: img10.imageshack.us/img10/7281/rowery1.png
Strona 2: img714.imageshack.us/img714/4319/rowery2.png

Na niektórych przeglądarkach tabela może być obcięta, dlatego podaję też dwa adresy powyżej …

Nie włączyłem do listy Radona ZR 6 Race, bo jego dostępność w Polsce jest kiepska – a nie chciałbym w tej chwili kupować niczego poza krajem ze względu na fatalny kurs euro i dolara – gwarancja na miejscu też by się przydała …
Trek 6500 również jest słabo dostępny, znalazłem jednak ofertę za 4 000 zł z ciut inną konfiguracją niż podana w tabeli - w razie czego mogę ją podać.
Scott Scale 60 i 50 – nie wiem czy warto w nie wchodzić, ale z ofertami też o dziwo kiepsko (nie znalazłem zbyt wielu w sensownych cenach i w odpowiednim rozmiarze, są tylko M-ki, a ja powinienem chyba jeździć na L).
Cannondale Trail SL1 - fajnie wygląda, zdaje się, że ma niezłą ramę, ale osprzęt odstaje od konkurentów?

Już po stworzeniu tabelki (nie ma chyba sensu jej rozszerzać) doszły kolejne modele :/
Generalnie kuszą mnie m.in.:

  • Viper (chociaż nigdy wcześniej o nim nie słyszałem) w tej wersji - portal.bikeworld.pl/rower/artyku … er+X-Team/
  • Merida Matts 900-D z osprzętem jak powyżej, ale nie w malowaniu jak tutaj (bo niezbyt mi się podoba) tinyurl.com/jablecznik3
  • Cube LTD Pro - tinyurl.com/jablecznik4 - w cenie 3 400 zł (poprawka w stosunku do tabeli, znalazłem taniej po jej stworzeniu) wydaje się być może niezłą opcją?
  • Cube LTD Race - rocznik 2011 na foxie za 4080 zł lub rocznik 2010 na Rebie SL za 3910 zł
    nartyrowery.pl/lato/rower-cu … model-2011 -> specyfikacja
    W stosunku do Cube LTD Pro zmienione są:
    Widelec: Manitou Minute LTD 100mm, blokada skoku w manetce -> zmiana na: Fox 32 F100 RL ALPS OB, 100mm, blokada skoku
    Hamulce: Shimano BR-M4451, hydraulicze, tarcza 180mm/ 160mm -> zmiana na: Formula RX, hydrauliczne, tarcze 180mm/ 160mm
    Piasty: Shimano Disc FH-M435 -> zmiana na: Sunringlé Ryde XMB
    Obręcze: RFR ZX24 -> zmiana na: Sunringlé Ryde XMB
    Waga: 12,6 kg zmiana na: -> 11,9 kg
  • Centurion Backfire 600 - tinyurl.com/jablecznik5 - też nigdy nie słyszałem o tej firmie, ale jak pisał Bruce, ten właśnie rower zdobył uznanie Magazynu Rowerowego (6 na 6 gwiazdek w porównaniu rowerów XC do okolic 3000 zł)
  • Kellys Madman Race 2011 na foxie w solidnej obniżce ceny : salon-rowerowy.pl/rower-kell … p-801.html
  • Kellys Imagine 2011 na foxie znów z nieźle obniżoną ceną : salon-rowerowy.pl/rower-kell … p-800.html
  • inne? :slight_smile:

Co do roweru 29" - w moich zastosowaniach rzeczywiście lepszy będzie rower na 26 calowych kołach, wertepy to u mnie podstawa, szosa nie kusi mnie nadmiernie.
Mam niezły dylemat z wyborem odpowiedniego modelu - w sumie gdyby nie malowanie (nie podchodzi mnie zupełnie), decydowałbym się teraz pewnie na ten rower Meridy.
Kask mam, ale jeżdżę w nim na nartach i snowboardzie (chociaż to downhillowy 661 Pro Bravo Carbon). Na rower sprawię sobie chyba coś mniej obudowanego, ale to do przemyślenia. Tak czy siak dzięki za istotną uwagę.

Pozdrawiam!