zużycie kalmomanetek


#1

Po jakim czasie następuje zużycie klamomanetek do takiego stopnia że trzeba je wymienić? Ja mam ultegrę na 9-ce z 2001 pracują, ale lewa wyraźnie gorzej od prawej, brak płynności, poprostu sie przycina. Mieliście podobne trudności?


#2

Przepraszam za literówkę powinno być klamomanetek :laughing: [/i]


#3

A tak po prawdzie to chyba klamkomanetek byc powinno. Jak widać same problemy z tym sprzętem.


#4

no wiec ostatnimi czasy w moim rsx (shimano) z 99r. (mniej wiecej odpowiednik dzisiejszej sory) mam problemy z prawa klamkomanetka (tylna przerzutka;) ). Zeby zrzucic na mniejsza - czesto musze wrzucic na wieksza a potem o dwie w dol. I to nie jest problem z regulacja przerzutki.


#5

Wbrew pozorom klamkomanetki też są obsługowe i wymagają okresowego czyszczenia j konserwacji. Zaniedbanie tych czynności może skutkować problemami z wybieraniem poszczególnych przełożeń /moga nie wchodzić lub przeskakiwać/. Dlaczego? Otóż wewnątrz mechanizmu zbiera się brud /kurz, wilgoć, opiłki metalu z linki, z mechanizmów, itp. i to wszystko osadza się systematycznie na bębenku indeksującym i nie tylko na nim. Trzeba klamkomanetkę przepłukać czystą benzynką lub jakimś odtłuszczaczem /może być w sprayu/ - najskuteczniejsze będzie czyszczenie jeżeli się to uczyni pod ciśnieniem, po wypłukaniu wnętrza /dopiero wówczas widać ile syfu wypłynie/ i wysuszeniu go można delikatnie użyć nawilżacza olejowego w sprayu /może być coś teflonowego lub płynny smar kopytkowy - olej zegarmistrzowski/. Po takim zabiegu, wykonywanym corocznie przed wiosennym sezonem, klamkomanetki będą chodziły jak marzenie i przez wiele latek.


#6

a czy można wypłukać wodą te brudy?? jest tam jakis smar który by wypłukała woda??[/url]


#7

Ok. Użyłem sprayu który wypłukuje syf i osusza. Dobrze dziakła. Lucjan miałeś rację wypłyneło trochę brudu. Po jakiejś godzince nasmarowałem to smarem z teflonem w sprayu. Może pomoże. Dzięki. A tak na marginesie polecam ten odtłuszczacz pytajcie u mechanika samochodowego o spray do plukania i suszenia dysz w gaźniku.


#8

Dodam jeszcze, że:

  • woda nie nadaje się do płukania, wbrew pozorom brud nawet z wilgoci i kurzu jest tłusty i musi byc usunięty jaikmś rozpuszczalnikiem/pdtłuszczaczem,
  • czyszcząc sprayem z odtłuszczaczem można używac też spraya ze sprężonym powietrzem /w sklepach komputerowych - używany do przedmuchiwania klawiatur/ którym na przemian odtłuszcza sie i przedmuchuje - przyspiesza to usuwanie brudu oraz ewentualnych drobin mechanicznych /opiłki, odłamki/. W tym celu dobrze jest położyć rower na boku by brud wypływał z klamek i nie miał możliwości pozostawiania w mechanizmach.