rower krosowy-zmiana opon z 700x35C na x32C, x28C ma sens?


#1

Hejka, mam pytanko jak w temacie. Jeżdżę po astaltowych nawierzchniach, rower ma opony 700x35C semislick. Czy węższe opony 700x28C/700x32C typu slick poprawią szybkość roweru i taka zmiana jest warta świeczki? Zaznaczam, że jest to rower krosowy a nie kolarka. Pozdrówka.


#2

Pewną różnicę da się odczuć. Jeśli zmienisz opony semislick 700x35 ( na jakich jeździsz ) na opony slick 32 lub 28 ( sprawdź wcześniej czy 28 nie będzie za mała do obręczy !!! ) zmniejszą się opory toczenia, a przez to będzie Ci się jechało „łatwiej” po asfalcie, co z kolei może wpłynąć na wzrost rozwijanych prędkości.

Jeśli jeździsz tylko po asfalcie zdecydowanie ( z własnego doświadczenia ) polecam Ci opony typu slick. Jednak slicki słabo sobie radzą w piasku i błocie, po ubitej nawierzchni np. ścieżki jedzie się bez problemu.

Podsumowując : różnice będą, będę odczuwalne ale nie kolosalne.

PozdRower !!!


#3

Jeśli zmienisz opony semislick 700x35 ( na jakich jeździsz ) na opony slick 32 lub 28 ( sprawdź wcześniej czy 28 nie będzie za mała do obręczy !!! ) zmniejszą się opory toczenia,

Hm… czytając to stwierdzenie przypomniałem sobie taki artykuł z BikeBoardu (o ile się nie mylę :wink: ) dotyczący oporów toczenia opon szosowych. Jedną z poruszonych kwestii była właśnie relacja między szerokością opony a oporami toczenia. I co ciekawe i na pierwszy rzut oka zastanawiające, szersze opony mają mniejsze opory toczenia :exclamation: . Nie jest to zresztą dziwne, bo szersza opona to wieksza powierzchnia styku opony z nawierzchnią :arrow_right: a więc przy tej samej masie mniejszy nacisk :arrow_right: od którego zależy właśnie opór toczenia (przynajmniej tyle z fizyki pamiętam :stuck_out_tongue: ). Natomiast korzyścią z uzywania węższych opon miały być:

  1. Mniejsza masa (chyba oczywiste :wink: ),
  2. Mniejszy opór aerodynamiczny (który gdzieś między 20 a 30 km/h ma zaczynać odgrywać większą rolę niz opór toczenia) węższych opon. O ile przy kolarce jest to sensowne (bo cały rower zaprojektowany jest pod kątem jak najmniejszego oporu dla powietrza), to nie wiem, czy “opłaca” się to w rowerze krosowym.

Spróbuję poszukać linku do tego artykułu, ale to juz dawno było…

OK, znalazłem:

http://www.bikeboard.pl/index.php?d=sprzet&art=240&g=14&str=1

http://www.bikeboard.pl/index.php?d=sprzet&art=329&g=14&str=1


#4

Jürgen, zwróć jeszcze uwagę na to, że nasz Gość w tej chwil używa opon semislick, a zastanawia się na slickami. A to chyba ma znaczący wpływ na zmniejszenie oporów toczenia :o)


#5

Jürgen, zwróć jeszcze uwagę na to, że nasz Gość w tej chwil używa opon semislick, a zastanawia się na slickami. A to chyba ma znaczący wpływ na zmniejszenie oporów toczenia

Tak, oczywiście tu masz rację. Ja odniosłem się tylko do szerokości opon.